Saturday 26 May 2012

PETIKAN UCAPAN PRESIDEN GB4B DALAM MAJLIS PERASMIAN TABUNG AMAL GB4B MALAYSIA

Cabaran para belia masa kini adalah untuk menyediakan belia seiring dengan perkembangan dan kemajuan Negara.

Belia2 perlu dilengkapkan dgn sikap pemikiran yg matang,kemahiran yg mantap, ilmu pengetahuan yg meluas dan pelbagai tdk lupa juga sesuatu yg lbh penting, setiap belia mesti mempunyai daya tahan yg jitu utk bersaing.

Bertepatan dgn keperluan tersebut maka sempena Hari Belia Negara 2012 ini pihak kami menyediakan para belia dengan Karnival, pameran, aktiviti dan sebagainya 1Belia 1Kemahiran, Education Fair dan Rakan 4Biz sebagai pendedahan serta pengetahuan ke arah matlamat dan tujuan tersebut.

Program Mentor Mentee Usahawan Belia Malaysia melalui Program Rakan 4Biz yg telah dilancarkan pd HBN 2011 yg lalu kini sdg dlm proses pengembangan & pengukuhan. Kerjasama serta gabungan tenaga pihak Gerak Korporat, Mentor yang dipilih akan mencurahkan bimbingan, kemahiran serta ilmu pengetahuan ttg budaya keusahawanan kepada belia-belia yang menjadi Mentee.

Ada pelbagai jenis bidang perniagaan yang boleh dipilih oleh belia-belia untuk terlibat.

Gerak Korporat, Gerakan Belia 4B Msia telah menubuhkan Sekretariat Rakan 4Biz untuk memantau serta memastikan objektif dan sasaran program ini tercapai. Syabas & tahniah kpd Gerak Korporat, mudah2an sasaran 50 org Mentor dan 1,000 Mentee akan dicapai pada penghujung tahun ini.

Belia-belia perlu banyak berperanan dalam agenda pembangunan negara. Sbb itulah kita para belia seharusnya menolak sekeras-sekerasnya sebarang bentuk provokasi yg boleh menggugat ketenteraman & keamanan Negara.

Justeru pelbagai program pembangunan telah dicipta dan diinnovasikan sbg pelan tindakan & pembangunan para belia.

Kita juga tdk lupa utk mendidik belia agar senantiasa bersyukur dgn apa yg diperolehi, jangan ada politik kotor sehingga melampaui batasan agama dan Adabul Ikhtilaf. Sehingga gambar Dato' Seri Najib yang tercinta ini, dikalungkan dengan bunga yang melambangkan kebiadapan dan keangkuhan kelompok belia yang menjadi mangsa ahli politik kotor.

Tidak guna ada pelajaran, ada agama tetapi sering diperalatkan. Kami juga tidak lupa dalam membangunkan belia melalui keusahawanan, kebudayaan, sahsiah, sukan dan macam-macam lagi.

Setiap belia juga mesti dididik mempunyai sikap prihatin.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment